Het ontstaan van Zuidweg Oogcontact

De naam Zuidweg Oogcontact is gelanceerd op 1 juli 2020. Op dat moment bestond de optiekwinkel al zo’n 44 jaar onder de naam Struijk Optiek, waarvan ik sinds 2004 eigenaar ben.

Het ontstaan van Zuidweg Oogcontact lijkt een solo-verhaal, maar niets is minder waar. Het zou niet bestaan zonder de support van vele mensen in mijn leven. De één is een passant, de ander een standvastige metgezel, een volgende geeft me een enkel verstandig woord en een ander een levenslange boodschap. Voor mij is het glashelder dat zij allen een bijdrage hebben geleverd (en nóg leveren) tot wie ik nu ben en waar ik sta.

Op mijn 12e schroefde ik mijn eerste bril uit elkaar.

Het zal vakantie zijn geweest dat ik zomaar mee mocht naar het werk van mijn vader in Rotterdam, een opticien in hart en nieren. Op zijn werk zat ik aan de hoge formica werktafel, mijn benen bungelend op de barkruk en schroefde ik mijn eerste bril in en uit elkaar.

Mijn vader heeft me nooit gevraagd in zijn voetsporen te treden. Sterker nog, ik werd liever apothekersassistente dan opticien. Vanaf mijn 8ste tot mijn 15e gingen alle werkstukken en spreekbeurten daarover. Totdat ik op de HAVO moest toegeven dat scheikunde niet mijn sterkste punt is. Apothekersassistente zou ik nooit worden.

Als vanzelfsprekend koos ik toen voor de opleiding tot opticien. Gevolgd door de diploma’s voor contactlensspecialist en optometrist aan de Hogeschool van Utrecht.

In 2003 ging mijn wens van een duo baan in vervulling: 50% in de winkel (Struijk Optiek) en 50% op de oogpoli in het ziekenhuis (Albert Schweitzer). De afwisseling vond ik heerlijk en paste goed bij me.

Een jaar later werd ik eigenaar van diezelfde winkel: Struijk Optiek, een goed lopend bedrijf met een stevige fundering waarop ik verder ging bouwen met de mensen om mij heen.

Na 4 jaar werd het zo druk in de optiekwinkel, dat ik mijn deeltijd baan in het ziekenhuis opgaf. In eerste instantie met pijn in mijn hart, maar een betere keuze had ik niet kunnen maken.

Het team groeide evenredig met het aantal klanten. Het ondernemen leerde ik in de praktijk en daarin ontdekte ik mijn eigen stijl.

In 2012 werd mijn online alter ego geboren: het Brillenmeisje. Een plek waar ik sindsdien korte verhaaltjes schrijf, grappig of informatief.

In mijn dagelijkse werk is écht contact mijn speerpunt geworden. De mooiste bril vinden voor een ander gaat makkelijker als er sprake is van een connectie. Dus is het voor mij belangrijk om goed te luisteren naar wat er verteld wordt en opmerkzaam te zijn voor wat er níet gezegd wordt. Deze vaardigheid heb ik van mijn moeder meegekregen. Als psycho-sociale hulpverlener is voor haar verbinding maken een hoofdzaak en ik heb daar onbewust een oogzaak van gemaakt.

“Echt contact is de kleur ogen van de ander onthouden.”

Deze uitspraak heb ik al jaren in mijn e-mail handtekening staan, pas later ben ik me gaan realiseren dat het een belangrijk onderdeel is van mijn manier van bedrijfsvoering en contact leggen. Bij de lancering van de nieuwe naam kreeg het dan ook een mooie plaats op de gevel.

Nieuwsgierig naar het ontstaan van het logo van Zuidweg Oogcontact?
Lees het hier.